Soudná 12, 506 01 Jičín
Název oboru | Kdo vydal učební dokumenty | Pod číslem jednacím | Platnost od |
---|---|---|---|
Školní vzdělávací program „Učíme se krok za krokem“, Díl I. |
Základní škola, Jičín, Soudná 12 |
ZŠ 90/17 79-01-B/01, Základní škola speciální |
1. 9. 2017 |
Školní vzdělávací program „Učíme se trochu jinak“, Díl II. |
Základní škola, Jičín, Soudná 12 |
ZŠ 51/17, 79-01-B/01 Základní škola speciální |
1. 9. 2017 |
Školní vzdělávací program školní družiny Pojď si s námi hrát a svět poznávat… |
Základní škola, Jičín, Soudná 12 |
ZŠ 297/Tom/20 | 1. 9. 2020 |
Školní vzdělávací program „Učíme se pro život I" | Základní škola a Praktická škola, Jičín |
ZŠ 382N/15, 78-62-C/01, Praktická škola |
1. 9. 2015 |
Školní vzdělávací program „Učíme se pro život II" | Základní škola a Praktická škola, Jičín |
ZŠ 383N/15, 78-62-C/02, Praktická škola |
1. 9. 2015 |
Školní vzdělávací program “Školák“ | Základní škola a Praktická škola, Jičín |
ZŠ 467/22, 79-01-C/01, Základní škola |
1. 9. 2022 |
Školní vzdělávací program přípravného stupně ZŠS - "Těšíme se do školy" |
Základní škola, Jičín, Soudná 12 |
ZŠ 536/16 Přípravný stupeň |
1. 9. 2016 |
Program vychází z koncepce Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Výchova a vzdělávání žáků je organizováno tak, aby byly respektovány všechny individuální zvláštnosti žáků, ale také pedagogické, psychologické, hygienické a bezpečnostní požadavky. Důraz je kladen na požadavky speciálně pedagogické, individuální přístupy k žákům a na jejich maximální začlenění do společnosti.
Cílem základního vzdělávání je pomoci žákům utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytovat spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného na situace blízké životu, na další vzdělávání a praktické jednání. Zohledňujeme rozdílné schopností žáků i odlišnost prostředí, ze kterého k nám přicházejí.
Praktická škola jednoletá (ŠVP - UČÍME SE PRO ŽIVOT II.) umožňuje získat střední vzdělání žákům s různým stupněm mentálního postižení - s těžkým mentálním a středně těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami a autismem.
Svým pojetím koncepčně navazuje na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením a Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální.
Praktická škola jednoletá doplňuje a rozšiřuje žákům teoretické i praktické dovednosti získané v průběhu povinné školní docházky.
Praktická škola dvouletá (ŠVP - UČÍME SE PRO ŽIVOT II.) dává možnost získat střední vzdělání žákům se středně těžkým stupněm mentálního postižení, případně s lehkým mentálním postižením v kombinaci s dalším zdravotním postižením, které jim znemožňuje vzdělávání na jiném typu střední školy.
Praktická škola dvouletá doplňuje a rozšiřuje všeobecné vzdělání dosažené v průběhu povinné školní docházky nebo v Praktické škole jednoleté. Vzdělávací proces je zaměřen na získání základních pracovních dovedností, návyků a pracovních postupů potřebných v každodenním i pracovním životě.
Uplatnění absolventů v oboru.
Absolventi praktické školy dvouleté se mohou v rámci svých možností a individuálních schopností uplatnit při jednoduchých pracovních činnostech ve zdravotnictví, v sociálních službách, v zemědělství, zahradnictví, ve výrobních podnicích, případně chráněných dílnách.
Prioritou naší školy je v maximální možné míře rozvíjet osobnost žáků, vést je k samostatnosti a komunikaci s okolím, docílit jejich integraci do společnosti. Cílem je nácvik dovedností a návyků z oblasti sebeobsluhy, nácvik maximální možné samostatnosti a nezávislosti na péči druhých osob, dále nácvik dovedností a jednoduchých činností z oblasti rodinné výchovy, vaření a šití, tedy především zvýšení kvality života absolventů.
Motivační název Školního vzdělávacího programu „Učíme se krok za krokem“ vychází z koncepce RVP ZŠS, I. díl. Cíle základního vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením reprezentují předpokládaný směr vzdělávání, ve kterém se usiluje o utváření a postupné rozvíjení klíčových kompetenci žáků. Vzhledem k výraznému snížení rozumových schopností a velmi opožděnému psychomotorickému vývoji jsou cíle vzdělávání přizpůsobeny omezeným možnostem žáků.
K dosažení cílů vzdělávání směřuje systém záměru, konkrétních úkolů, činností, metod, prostředků a aktivit. Snahou je dosažení optimálního rozvoje osobnosti žáků a kvality jejich života s přihlédnutím k možnostem daným povahou a stupněm postižení.
V 1. – 3. ročníku, tj. v 1. období 1. stupně, se zaměřujeme na rozvíjení rozumových schopností žáků, na vytváření dovedností a návyků nezbytných pro osvojení základů čtení, psaní a matematiky a na rozvíjení pracovních dovedností žáků a jejich motoriky. Žáci jsou soustavně vedeni k aktivnímu vnímání, ke koncentraci pozornosti a ke zdokonalování analyticko-syntetické činnosti v oblasti vnímání a myšlení. Značná pozornost je věnována tělesné výchově žáků a rozvíjení jejich tvořivých schopností a hudebního projevu. Výchovná a vzdělávací činnost se uskutečňuje zpočátku ve formě didaktických her, nejlépe v přirozeném prostředí na vycházkách, na hřišti a při manipulaci se skutečnými předměty. Ve 4. – 6. ročníku, tj. v 2. období 1. stupně, dále rozvíjíme kognitivní schopnosti žáků, jejich kladné osobnostní vlastnosti a vztahy, prohlubujeme a upevňujeme jejich dovednosti a návyky získané v 1. období 1. stupně a po všech stránkách pečujeme o jejich psychický a fyzický rozvoj.
V 7. – 10. ročníku, tj. na 2. stupni, dále systematicky a cílevědomě rozvíjíme rozumové schopnosti žáků, jejich emocionální i volní vlastnosti i jejich pohybové dovednosti, jako předpoklad dalšího rozvoje. Důraz klademe na osvojování takových vědomostí, dovedností a návyků, které jim umožní, aby se co nejlépe orientovali v okolním prostředí, zapojili se do každodenního praktického života a stali se pokud možno samostatnými a co nejméně závislými na péči svého okolí. Žáci by měli být vybaveni takovými dovednostmi a návyky společenského chování, aby komunikace s veřejností byla pokud možno bezkonfliktní a napomáhala jejich integraci do společnosti nepostižené populace.
Výchovná a vzdělávací činnost se uskutečňuje metodou skupinového nebo individuálního přístupu k žákům. Probíhá převážně formou didaktických her. U žáků se podněcuje vnímání a rozvíjí jednotlivé schopnosti také pomocí variabilních stimulačních programů a netradičních výukových technik (snoezelen, bazální stimulace, míčkování, aj.). Žáci si osvojují kompetence také prostřednictvím pobytu venku a poznávacích vycházek do okolí školy. Účastní se všech akcí, výletů a soutěží školy. Navštěvují kulturní a společenské akce. Sociální integrace probíhá v rámci možností jednotlivých žáků.
Dlouhodobý projekt „Jaro, léto, podzim, zima – to je celý rok“ je zakomponován do ŠVP a prolíná se do všech deseti ročníku. Je realizován společně s žáky Základní školy praktické – 1. stupeň. Spolupráce a integrace žáků školy speciální a školy praktické se osvědčila již v minulých letech, a proto chceme v tom i nadále pokračovat v rámci dlouhodobých projektů.
Motivační název Školního vzdělávacího programu „Učíme se trochu jinak“ vychází z koncepce RVP ZŠS, II. díl. Cíle vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami reprezentují předpokládaný směr vzdělávání, ve kterém se usiluje o utváření a rozvíjení elementárních klíčových kompetencí žáků. Vzhledem k výraznému snížení rozumových schopností, opožděnému psychomotorickému vývoji a časté stagnaci a regresu vývoje, jsou cíle vzdělávání přizpůsobeny individuálním zvláštnostem žáků. Tito žáci mají tak závažné mentální postižení zpravidla spojené i s dalšími závažnými poruchami motoriky, komunikačních schopností a dalším zdravotním omezením, že je nutné, aby byli vzděláváni na základě upraveného vzdělávacího programu.
Vzdělávání má nejen jiný obsah, ale také metody práce a vyžaduje speciálně upravené podmínky odpovídající potřebám žáků a závažnosti jejich postižení. Jedná se o variabilní výukový proces, který probíhá s využitím netradičních speciálních metod a napomáhá překonávat bariéry, které jsou dány specifickými možnostmi žáků. Typické je individualizované vyučování. Vnitřní členění našich tříd nevychází z věkových charakteristik žáků, ale z úrovně jejich individuálních schopností a potřeb, které jsou určující pro obsah vzdělávání. Výuka je rozdělena do tzv. bloků – střídání výuky a relaxace s nutným polohováním, které odpovídá možné zátěži jednotlivých žáků. Pro každého žáka je nutné stanovit individuální vzdělávací plán, který vychází ze vzdělávacího programu.
Vzdělávací program pro žáky s těžkými formami mentálního postižení je plně prostupný se vzdělávacím programem pro žáky se středně těžkým mentálním postižením a v případě akcelerace vývoje rozumových schopností žáka je možné převedení do jiného vzdělávacího programu. Žáci s hlubokým mentálním postižením, kterým bylo stanoveno plnění školní docházky jiným způsobem, jsou vzděláváni rovněž dle individuálního vzdělávacího plánu sestaveného v souladu s tímto školním vzdělávacím programem.
K dosažení cílů vzdělávání směřuje systém konkrétních úkolů, činností, metod, prostředků a aktivit. Snahou je dosažení optimálního rozvoje psychických funkcí a osobnosti žáků a zvýšení kvality jejich života. Primární je vždy stupeň a závažnost postižení žáků.
V 1. – 10. ročníku se zaměřujeme na rozvíjení rozumových schopností žáků, na vytváření elementárních dovedností a návyků ve všech vzdělávacích oblastech. Žáci si velmi pozvolna a vysoce individuálně rozvíjejí psychické funkce zejména pozornost, paměť a kompetence v oblasti percepce a praktických dovedností. Úspěšnost bude vždy u jednotlivých žáků odlišná.
Primární je u žáků vzhledem k závažnosti postižení volit vysoce individuální přístup a nejvyšší míru podpůrných opatření (snížený počet žáků ve třídě, personální zabezpečení, zajištění specifického vybavení a pomůcek, speciálně pedagogické metodiky – alternativní a augmentativní formy komunikace, stimulační programy, vzdělávání dle individuálních vzdělávacích plánů, aj.).
V průběhu povinné školní docházky si žáci osvojují kompetence v oblasti hygieny, sebeobsluhy a stravování. Intenzivní péčí si upevňují a rozvíjejí motorické dovednosti, pohybovou samostatnost. Individuálně získávají elementární vědomosti, dovednosti, návyky a jistou míru samostatnosti a soběstačnosti. Každá osvojená dovednost jim zvyšuje kvalitu života. Prostřednictvím výtvarných a pracovních dovedností si žáci rozvíjí své zájmy, estetické cítění, hudební schopnosti a nejjednodušší pracovní dovednosti. Při výuce je primární zajistit pohodovou atmosféru a stabilní prostředí. Základem je pocit jistoty a bezpečí jako prostředek k vytváření sociálních vztahů a rozvoje osobnosti žáka. Dle možností žáků je snaha o jejich aktivní zapojení do dění třídy, začlenění do kolektivu – reakce na pokyny, spolupráce s dospělým.
Žáci jsou permanentně vedeni k aktivnímu vnímání, ke koncentraci pozornosti a k reakcím na bazální podněty. Učí se prostřednictvím specifických metod a výukových postupů zlepšit v oblasti vnímání a překonávaní komunikačních bariér. Značná pozornost je věnována adaptaci na školní prostředí, režim dne a na schopnost postupně vyjadřovat přání a potřeby (volba alternativního komunikačního systému).
Výchovná a vzdělávací činnost se uskutečňuje metodou skupinového nebo individuálního přístupu k žákům. Probíhá převážně formou didaktických her. Tomu odpovídá prostorové a materiální vybavení tříd. Je zde značná potřeba relaxace a polohování během dne, nezávisle na výukovém plánu. U žáků se podněcuje vnímání a rozvíjí jednotlivé schopnosti také pomocí variabilních stimulačních programů a netradičních výukových technik (snoezelen, bazální stimulace, míčkování, aj.). Žáci si osvojují kompetence také prostřednictvím pobytu venku a poznávacích vycházek do okolí školy. Účastní se všech akcí, výletů a soutěží školy. Navštěvují kulturní a společenské akce. Sociální integrace probíhá v rámci možností jednotlivých žáků.
Dlouhodobý projekt „Jaro, léto, podzim, zima – to je celý rok“ je zakomponován do ŠVP a prolíná se do všech deseti ročníků. Je realizován společně s žáky Základní školy praktické – 1. stupeň. Spolupráce a integrace žáků školy speciální a školy praktické se osvědčila již v minulých letech.
Přípravný stupeň (PS) je součástí základní školy speciální. Přípravný stupeň poskytuje přípravu na vzdělávání pro děti s lehkým, středně těžkým a těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami nebo autismem. Příprava na vzdělávání v PS respektuje vývojové zvláštnosti těchto dětí v době před nástupem k povinnému vzdělávání. Do přípravného stupně je možné zařadit dítě od školního roku, v němž dosáhne 5 let věku. Pokud je dítěti povolen odklad školní docházky, může navštěvovat přípravný stupeň až tři roky. Program přípravného stupně je sice koncipován v rozsahu jednoho roku, ale děti jej mohou podle vlastních individuálních možností a schopností absolvovat za 1-3 roky. Vzdělávání v PS je v rozsahu čtyř hodin denně a zahrnuje potřebnou speciálně pedagogickou péči. Jednotlivé činnosti a dovednosti jsou postupně rozvíjeny a je zvyšována jejich náročnost. Vzdělávání je individualizované, probíhá většinou na základě individuálních vzdělávacích plánů.
Pedagogickou činnost v PS zajišťují minimálně 2 pedagogové-třídní učitel a asistent pedagoga, popř. osobní asistent. Ve třídě může být 4 až 6 dětí.
Přípravný stupeň je zaměřen na:
Vzdělávání v PS není povinné; děti jsou zařazovány na základě žádosti rodičů nebo zákonných zástupců a vyšetření a doporučení SPC nebo PPP. Po ukončení přípravy na vzdělávání získávají osvědčení o absolvování příslušného ročníku. Následně jsou zařazovány do nejvhodnější formy vzdělávání – individuální integrace, skupinové integrace v základní škole hlavního vzdělávacího proudu, základní škole praktické nebo v základní škole speciální vždy na základě vyšetření a doporučení poradenského zařízení (nejčastěji SPC) a na základě rozhodnutí rodičů nebo zákonných zástupců.
Chvilinku... :-) O o . |